15. čl.: Joatamova bájka

29.03.2022

ÚVOD

Bájka, ktorej kolískou je podľa niektorých India a v ktorej často vystupujú hovoriace zvieratá alebo rastliny a stromy namiesto ľudí, zdá sa, že má obmedzenejšiu funkciu ako epos. Bájka je tu preto, aby viedla k mravnému poučeniu, aby formulovala niektoré pravidla, ako správne žiť. Ale ako správne poznamenáva Jean-Claude Carrière vo svojej knihe Vyprávět příběh: "Bájka je tu tiež preto, aby pod zvieracou maskou uviedla prvé prvky spoločenskej satiry."

Poďme sa teda pozrieť na udalosti, ktoré predchádzali Joatamovej bájke.

UDALOSTI, KTORÉ PREDCHÁDZALI JOATAMOVEJ BÁJKE

"Abimelech ל, Jerubbaalov syn ט, išiel do Sichemu ל k bratom ח svojej matky ט a prihovoril sa פ im ח i celému rodu ט otcovského domu ט svojej matky ט: "Prosím vás ל, odkážte vedúcim ל občanom ש Sichemu ל: 'Čo je lepšie ל pre vás ש? Aby nad vami ש panovalo ל sedemdesiat ע mužov ש, všetko ט Jerubbaalovi synovia ט, alebo aby nad vami ש panoval ל jediný ס muž ו? Pamätajte ת, že ja som ל z vašich kostí ש a z vášho tela ג!'" A bratia ח jeho matky ט hovorili o ňom tieto slová פ všetkým vedúcim ל občanom ש Sichemu ל a ich srdce מ sa priklonilo k Abimelechovi ל, lebo si povedali פ: "Je to náš brat ח!" Dali mu teda sedemdesiat ע šeklov striebra ם zo svätyne מ Baal-Berita a Abimelech ל si za ne najal naničhodníkov a dobrodruhov ם, ktorí sa k nemu pridali ח. Potom odišiel do domu ם svojho otca v Ofre ם a na jednom a tom istom kameni ם povraždil svojich bratov ח, Jerubbaalových synov ט, sedemdesiat ע mužov ש. No Joatam מ, najmladší Jerubbaalov syn מ, unikol, lebo sa skryl ם. Potom sa vedúci ל občania Sichemu ל a celé Bet-Millo zhromaždili ש a pri dube ל s posvätným stĺpom ל v Sicheme ל vyhlásili ל Abimelecha ל za kráľa ל." Sdc 9,1-13.

Sichem je symbolizovaný písmenom lamed ל: "Abram prešiel krajinou až k posvätnému miestu Sichem, k Moreho dubu." Gn 12,6. Keďže Sichem je lamed ל, veľmi často sa v texte stretávame so slovným spojením vedúci občania Sichemu.

Abimelech vo svojej rétorike naráža na znak ajin ע, ktorého číselná hodnota je 70, a okrem iného predstavuje rozvetvenú halúzku mandľovníka, alebo niečo, čo rozsekla vojnová sekera zajin ז. Ajin ע teda symbolizuje rozkol, rozkolníctvo, rôznosť názorov: "ak pôjdeš naľavo, ja pôjdem napravo, ak pôjdeš napravo, ja pôjdem naľavo"; muž a žena po prvom hriechu spoznali ע, že sú nahí ז a nastal medzi nimi rozkol: "to nie ja, to žena". I plurál symbolizovaný písmenom šin ש pripomína, že tých názorov môže byť strašne veľa, že ten rozkol by mohol byť obrovský. Na druhú stranu Abimelech stavia seba ako jediného muža. Jediný by mal byť symbolizovaný písmenom jud י, v ktorom vidíme jeden prst, ale tiež ruku. Avšak nepochopili by sme to celkom dobre. Táto ruka jud י je tu prenesená na ruku samech ס, ktorá zviera moc a ktorá symbolicky hovorí o jednote. Dobre si to zapamätáte podľa tohto Ezechielovho textu:

"Jahveho slovo mi došlo takto: "Syn človeka, vezmi si ס drevenú doštičku ם a napíš י na ňu: Júda a Izraelci ם, ktorí sú s ním ם. Vezmi druhú doštičku ם a napíš na ňu: Jozef, Efraimova doska, a celý dom Izraela ם, ktorý je s ním ם. Prilož ich ס jednu k druhej ם, aby tvorili jednu dosku dreva ם, aby boli jedným v tvojej ruke ס!" Ez 37,15-17.

Mem sofit ם, ktorý symbolizuje kameň, ale tiež sme sa stretli s tým, že i drevo, drevený hranol, hradu, dosku a dvoch pevne spojených, niekedy spojených i v hriechu, tu stojí v protiklade k rozkolu ajin ע. Toto spojenie tu zabezpečuje ruka samech ס, ktorá symbolizuje jednotu, moc, ale POZOR i násilie, o ktorom Abimelech pri kortešačke nehovorí explicitne.

JOATAMOVA BÁJKA

Oznámili to Joatamovi מ. On šiel ג a postavil sa ל na vrchole hory Garizim ל a kričal ל na nich silným hlasom ל: "Počujte פ ma, sichemskí ל občania ש, aby vás vypočul פ Boh ח! Jedného י dňa מ stromy ש sa vydali na cestu ל pomazať si מ kráľa ל, ktorý by vládol ל nad nimi ש. Povedali olive ג: 'Kraľuj nad nami!' A oliva ג im odpovedala: 'Mám sa vzdať svojho oleja מ, ktorým sa uctievajú bohovia i ľudia ש, a ísť sa knísať ל nad stromami ש?' Vtedy povedali stromy ש figovníku ש: 'Poď, ty kraľuj ל nad nami ש!' Figovník ש im odpovedal: 'Mám sa vzdať svojej sladkosti ם a svojho výborného ovocia מ a ísť sa knísať ל nad stromami ש?' Potom povedali stromy ש viniču ש: 'Poď, ty kraľuj ל nad nami ש!' Vinič ש im odpovedal: 'Mám sa vzdať svojho vína מ, ktoré obveseľuje bohov i ľudí ש, a ísť sa knísať ל nad stromami ש?' A všetky stromy ש povedali bodliaku ל: 'Poď, ty kraľuj ל nad nami ש!' A bodliak ל odpovedal stromom ש: 'Ak ma skutočne pomažete מ za kráľa ל nad vami ש, príďte sa ukryť ם do mojej tône ל! Ak nie ם, vyšľahne oheň ש z bodliaka ל a strávi ש cédre Libanonu ל!' A tak teraz, či ste dobromyseľne a čestne מ konali י, keď ste si urobili Abimelecha ל kráľom ל?" Sdc 9,7-16.

Oliva by mala byť gimel ג: "Holubica ג sa vrátila ל k nemu k večeru ח a hľa, v zobáku י mala čerstvú olivovú ratolesť ג." Gn 8,11.

Figovník sa v biblickom texte veľmi často vyskytuje v súvislosti s viničom, častokrát sa hovorí o poľných figách a figovník sa naozaj môže, najmä v mladom veku, veľmi podobať kru, ktorý predstavuje písmeno šin ש. Okrem toho však nie je vylúčené, že by figovník nemohol byť symbolizovaný písmenom nun נ, ktoré predstavuje mladý výhonok, trstinu, klas a pod. V tomto prípade som použil pre figovník písmeno šin ש.

Olivy, z ktorých sa vyrába olivový olej; figy, ktorých bol Amos pestovateľ a narezávač a víno, symbolizuje písmeno mem מ.

Knísať sa, v inej verzii povyšovať sa nad stromami. Knísať sa, teda tancovať, to odpovedá symbolike písmena lamed ל a vidíme, že použitie obidve verzie, teda knísať sa aj povyšovať sa sú regulárne.

Môžeme si tu všimnúť krásnu symboliku, s ktorou sa bežne stretávame neuvedomujúc si jej starobylosť: oheň strávi, ohnivé jazyky oblizovali stromy. Preto je šin ש oheň, jazyk i stromy. Obdivuhodné. Čo poviete?

ZÁVER

Neustále majte na pamäti hlavnú dramatickú poučku: "Dramatická postava nie je to, čo hovorí, ale to, čo koná."

© 2021 Ľubomír Družbacký. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky