19. čl.: Ak Boh je, potom musel byť

10.06.2022

NAMIESTO ÚVODU

Jean-Claude Carrière spomína vo svojej knihe Vyprávět příběh jednu starú klaunskú frašku:

Klaun čosi hľadá pod svetlom reflektora. Nato príde k nemu jeho parťák, tiež klaun, taký nadradenejší, inteligentnejší a pýta sa ho: Čo hľadáš?

PRVÝ: Kľúče.

Ten druhý chvíľu hľadá s ním, a potom sa ozve: A tu si ich stratil?

PRVÝ: Nie.

DRUHÝ: Tak prečo ich hľadáš tu?

PRVÝ: Lebo tu je svetlo.

Jean-Claude Carrière vysvetľuje túto frašku tak, že hľadať v tme nemá zmysel, zmysel má hľadať len tam kde je svetlo, i keď možno nenájdeme to, čo sme hľadali, nájdeme aspoň voľačo. Carrièrovo vysvetlenie ma pohoršuje. Ak toto tvrdí scenárista, potom naozaj netuším, čo vidia v divadle obyčajní ľudia. (Ináč si Carrièra veľmi vážim). Ja tvrdím, že zmysel tej frašky je tam, kde sa z nej diváci smejú. Ide predsa o komédiu, preto zmysel je v protizmyselnom. Prvý klaun hľadá kľúče tam, kde ich nestratil a nezmyselnosť svojho konania ospravedlňuje tým, že tu je to ľahšie. Ak hľadám kľúče, potom ich musím hľadať tam, kde som ich stratil i za cenu, že si budem musieť kľaknúť a naslepo šmátrať holými rukami v tme. Avšak Carrièrov výklad je predsa len veľmi poučný; takto rozmýšľajú mnohí. Okrem iných i množstvo súčasných teológov, prehľadávajú dávno osvetlené územie a tešia sa z toho, že tu i tam našli novo napadaný prach, namiesto toho, aby sa pokorili a kolenačky hľadali, čo sa stratilo. Keďže ja tejto fraške rozumiem ináč ako Carrière a spol., môj prístup k teológii je celkom odlišný. Záleží na vás, či chcete s Carrièrom filozofovať o čerstvo napadanom prachu, alebo spolu so mnou kolenačky šmátrať po zemi a hľadať pravdu. Ak si vyberiete druhú možnosť, potom nebuďte šokovaní, že objavíme nielen kľúč poznania, ale i množstvo pokladníc plných vzácnych vecí, do ktorých bude kľúč pasovať.

MÔŽE BYŤ Z EGYPTA NIEČO DOBRÉ?!

Predpokladám, že väčšina z vás si myslí, že Egypt je v hebrejskej kultúre symbolom otroctva. To nemusí byť lož, ale ani celá pravda. Ak by som vám položil otázku: Je had v hebrejskej kultúre symbolom Zla? Ako by ste odpovedali? V niektorých textoch je symbolom Zla. Ale medený had vyzdvihnutý na palici sa stal záchrancom pred jedovatými hadmi na púšti. Sám Ježiš sa k nemu prirovnáva: "A ako Mojžiš vyzdvihol hada na púšti, tak musí byť vyzdvihnutý aj Syn človeka." Jn 3,14. A Ježiš dokonca vyzýva aj svojich učeníkov, aby boli ako hady: "Buďte teda opatrní ako hady ל a jednoduchí ako holubice ג." Mt 10,16. S touto relativitou sa stretávame v hebrejskej symbolike neustále. Západnému človekovi je to niečo veľmi cudzie, ten by chcel, aby negatívny symbol bol negatívny až dokonca príbehu, ale to by bolo jednoduché, rozumel by tomu každý a to by bolo v protiklade s nevyhnutnosťou hľadania Boha. Ezechiel venuje Egyptu až neuveriteľne dlhý súvislý text, z nášho pohľadu 4 kapitoly (29., 30., 31., 32. kap.), ktoré obsahujú 97 veršov, a okrem toho sa nájdu narážky na Egypt i v ďalších kapitolách Ezechielovej knihy, poväčšine negatívne. To všetko stojí za prečítanie a označenie. Ja z pedagogických dôvodov, aby som udržal vašu pozornosť, vyberiem a označím len 14 veršov:

"Prvého dňa tretieho mesiaca jedenásteho roku Jahveho slovo mi došlo takto: "Syn človeka, povedz faraónovi, egyptskému kráľovi ל, a jeho hordám ש: Komu sa podobáš svojou veľkosťou? Pozri: cédru na Libanone ל. Nádhernými vetvami ל zatieňuje les ש, vysokým vzrastom k oblakom sa čnie jeho vrcholec ל. Vody מ mu dávajú vzrast, priepastné vody מ dvíhajú ho do výšky ל ženúc svoje prúdy מ okolo miesta, kde bol zasadený, a rozlievajúc potôčky מ všetkým stromom kraja ש. Preto vyrástol vyššie ל ako všetky stromy lesa ש, vetvy ל sa mu rozrástli, konáre ל sa roztiahli od hojnej vody מ počas jeho rastu ל. Na jeho konároch ל hniezdilo všetko nebeské vtáctvo ג, pod jeho vetvami sa liahli všetky divé zvieratá ל, v jeho tieni bývali všetky veľké národy ש. Bol to krásny, velikánsky strom ל, rozvetvený naširoko, veď mu korene ל siahali k hlbokým vodám מ. Cédre ל v Božej záhrade sa mu nevyrovnali, cyprusy ל sa nemohli prirovnať k jeho vetvám, platany ל neboli ani ako jeden z jeho konárov. Ani jeden strom ל v Božej záhrade sa mu nevyrovnal krásou. Ja som mu dal krásu s množstvom košatých konárov ל, že mu závideli všetky stromy Edenu ש, ktoré sú v Božej záhrade. Preto takto hovorí Pán Jahve: Pretože vyrástol tak vysoko a vrcholec mu čnie až do oblakov ל a srdce mu spyšnelo ל pre jeho výšku ל, vydal som ho do rúk kniežaťa ל národov ש, aby s ním prísne naložilo; zavrhol som ho pre jeho zlobu ל. Cudzinci ג, najukrutnejší ג z národov ש, ho vyťali a pohodili ל. Jeho vetvy ל popadali na vrchy ל a do všetkých dolín ש, konáre ל mu ležia dolámané po všetkých potokoch מ zeme. Všetky národy zeme ש ušli ג z jeho tieňa ל, opustili ho. Na jeho vyvrátený kmeň ל si posadalo všetko nebeské vtáctvo ג a medzi jeho vetvy ל sa uchýlili všetky divé zvieratá ל. Preto už nikdy ם nebudú ם rásť do takej výšky ל stromy ל vodou dobre napájané מ a vrcholce ל im nebudú ם čnieť do oblakov ל. Nikdy ם sa už nebude ם hrdo vypínať nijaký strom ל, hoci dobre napájaný מ. Lebo všetky ש boli vydané smrti ם, podzemiu ם, medzi Adamových synov, k tým, čo zostupujú do jamy ם." Ez 31,1-14.

Nech už Jahve nakázal Ezechielovi popísať o Egypte čokoľvek negatívneho, Jahveho slovo nezostalo jednostranné. Tento text, jednoznačne hovorí, že Egyptská kultúra bola tá najvznešenejšia spomedzi kultúr, pričom ako za príčinu jej vznešenosti uvádza blízkosť vôd מ, teda blízkosť samotného Jahveho a jeho zvrchovanú vôľu: "Ja som mu dal krásu..." Ez 31,9. Preto ani my sa nesmieme pozerať na Egypt jednostranne, lebo nám podstata ľahko unikne, podobne ako teológom, ktorí sa povýšenecky pozerajú na hebrejskú kultúru, ignorujú jej symboliku namiesto toho, aby jej prejavovali úctu a rešpekt a s pokorou ju skúmali. Ak už rozumiete môjmu humoru a môjmu jazykovému štýlu, tak viete, že vám chcem povedať, že celkom vážne sa musíme s úctou a rešpektom a s veľkou pokorou začať zaoberať Egyptskou kultúrou. Lebo "z Egypta som povolal svojho syna." Mt 2,15.

UKÁŽ NÁM ALEF A TO NÁM POSTAČÍ!

No tak, pomaly, pomaly, otázky tu kladiem ja. Chápem vašu požiadavku, avšak čakal by som od vás hlbší záujem, predovšetkým záujem o prvý stĺpec, ako len o samotné alef א. Samozrejme alef א nie je jednoduché vysvetliť a ešte ťažie je ho prijať, ale myslím, že už ste pripravení, teda aspoň pokiaľ ste prečítali i moje predchádzajúce články. Dohodneme sa tak: Keď zažijete pri alef א kultúrny šok, neprestanete čítať, a dočítate tento článok dokonca.

Kabala a všetci ostatní vedci zaoberajúci sa hebrejskými proto a paleo písmami tvrdia, že je tam býk, hlava býka, ktorá predstavuje toho Prvého, teda Boha. Neviem celkom presne, kde tam vidia jeho rohy, preto som si na obrázku dole urobil jeho analýzu. 

(I keď má alef א veľmi veľa rôznych kaligrafických podôb, zostaneme pri práci učiteľa Rafaela Franka a spisovateľa Otta Rűhla, ktorí vytvorili toto typografické písmo v roku 1910. Nemusíte byť preto vôbec znepokojení, pretože títo dvaja páni to neurobili za jedno popoludnie a ich práca je naozaj geniálna. V niektorých ďalších článkoch sa pozrieme aj na kaligrafiu hebrejského písma, takže nemusíte sa báť, po povrchu určite nepôjdeme.)

Z toho všetkého, čo sme si už v predchádzajúcich článkoch o hebrejskom písme povedali, zrejme bude alef א vytvorený kombináciou viacerých grafických prvkov, a najlepší z tých mojich analytických obrázkov je tretí; teda tretí sprava. Dúfam, že po tom všetkom, čo som vám vysvetlil, nevidíte alef א naopak!

Takže ešte raz, vychádzajúc z kabalistického učenia, mal by tam byť Boh a mal by tam byť nejaký cicavec. Tak to máme hneď dve možnosti: pozrieť sa na egyptské hieroglyfy cicavcov a na hieroglyfy bohov. Začneme cicavcami, keďže sú nám bližší. Spokojne sa na nich popozerajte, pokračovať budeme pod obrázkom. Tabuľka sa z technických dôvodov skladá viacerých obrázkov, nehľadajte v tom žiaden hlbší význam.  

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Egyptian_hieroglyphs#E

Hieroglyf posvätnej kravy E4 nás môže zaujať svojou tvarovou podobou s alef א, ale žeby alef א bola svätá krava, to je taký istý teologický nezmysel, ako že je alef א svätý býk. Napriek tomu sa z E4 môžeme poučiť. Boh, bohyňa, božstvo je označené bičíkom, ide o podobné označenie ako označenie vlajkou, s ktorou sme sa už stretli v minulom článku. Jeho hieratická podoba sa takmer zhoduje s písmenom waw ו alebo zajin ז. Ide o hieroglyf R8, ktorého ideogram je boh. A toto označenie, skôr v podobe vlajky ako v podobe bičíka, vidíme aj v písmene alef א, ide o prvý grafický prvok hneď sprava hore. Takže alef א je určite Boh.

Ak ste venovali aspoň trošku času hieroglyfom cicavcov, tak verím, že ste našli i druhý prvok "spätnú lomku". Nachádza sa v hieroglyfoch E10 a E11. A máme tu ďalšie vysvetlenie, prečo tomu človek západnej kultúry nerozumie. Totiž ak poviete západnému človekovi, aby si predstavil barana, tak si celkom určite nepredstaví barana s "rovnými" rohami. Oni v skutočnosti nie sú rovné, dokonca ani v písmene alef א nie sú rovné, sú skrútené. Toto skrútenie je v alef א naznačené v ľavom hornom a pravom dolnom rohu, ale nezasvätený človek tam vidí len rovnú čiarku.

Podľa Rafaela Franka a Otta Rűhla tretí prvok alef א, o ktorom chceme hovoriť, nie je totožný s prvkom v písmene tav ת, ktorý sme identifikovali ako egyptskú zahnutú bradu. Jeho význam som pri svojom hľadaní našiel takto: Predpokladal som, že niečo z alef א by mohlo byť vo fonetických hieroglyfoch. Počet fonetických hieroglyfov sa v priebehu vývoja egyptskej kultúry menil, preto som používal viac tabuliek naraz, okrem iného aj tabuľku s fonémou l, ktorá predstavuje ležiaceho leva E23. Tento hieroglyf sa vraj v najstarších textoch neobjavuje ako uniliterálny fonetický hieroglyf, ale nájdete ho v biliterálnych hieroglyfoch, kde má priradenú fonému rw. Pozri https://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_biliterd. Neskôr, pričom toto neskôr nemusí znamenať ptolemaiovské obdobie, sa tomuto hieroglyfu E23 priradili fonémy r a l. Keďže v niektorých fonetických tabuľkách, ktoré hieroglyf E23 obsahovali, to bol jediný hieroglyf cicavca, predpokladal som, že ide o niektorí (tretí) prvok alef א a stotožnil som ho s levou nohou.

Vysvetľovať nie je to isté ako objavovať, takže poradie mojich objavov, bolo celkom iné ako vám o nich rozprávam. Samozrejme, že mňa, rovnako ako aj vás, naviac zaujímalo alef א. Takže hneď potom, ako som odhalil lamed ל ako kobru, pustil som sa do odhaľovania alef א. Pričom som sa prísne pridŕžal úzkeho výberu fonetických hieroglyfov, aby som si nevybral niektorý z 800 hieroglyfov, ktorý sa mi bude páčiť. Takže najprv som identifikoval nohu leva vľavo dole, a vlastne celé písmeno mi tak trochu začalo leva pripomínať, prvok prvý sprava mi pripomínal leví chvost, ale niečo tu nesedelo. Bol to lev, ktorý nemá hrivu, preto som sa pozrel na hieroglyfy cicavcov. Tam som našiel svätú kravu, pri ktorej som sa dlho nezdržal a napokon som narazil na hieroglyf cicavca s "rovnými" rohami, ktorého som v tom malom obrázku nevedel identifikovať. Takže musel som sa pozrieť do poznámok, o aké zviera sa vlastne jedná a na moje veľké prekvapenie to bol baran.

Zostala však stále jedna nejasnosť ohľadne alef א. Ako neskôr uvidíme, na všetkých egyptských vyobrazeniach tohto barana s dlhými skrútenými rohami, sú tieto rohy v horizontálnej polohe, zatiaľ čo v alef א sú nakreslené šikmo. Prečo je to tak? Totiž ten baránok je v alef א obetovaný. V biblickom texte sa s ním explicitne prvýkrát stretneme v Gn 22,13.

"Abrahám zdvihol oči ש a videl barana v kríku, zachyteného svojimi rohami א. Abrahám išiel, vzal barana א a obetoval ho ako celopal namiesto svojho syna מ." Gn 22,13.

(Keďže v mem מ je zárez po obriezke, tak niekedy je mem מ symbolom syna.)

Mem מ úzko súvisí s alef א, mem מ je tiež baránok, a tiež obetovaný baránok, z ktorého tečie voda a krv. Mem מ je tiež roh, na ktorý sa trúbilo a múry ם Jericha ם padli. Mem מ je roh s olejom: "Samuel vzal roh s olejom מ a pomazal ho (Dávida) v kruhu jeho bratov." 1 Sam 16,13. Preto Ježiš na Filipovu žiadosť: "Pane, ukáž nám Otca a to nám postačí", odpovedal takto: "Filip, toľký čas som s vami, a nepoznáš ma? Kto vidí mňa, vidí Otca. Ako môžeš povedať: "Ukáž nám Otca!"? porov. Jn 14,8-9. No a tu je otázka na vás: Ak prežívate napätie a strach z polyteizmu, že vám tu idem rozprávať o egyptských božstvách, rozumiete vôbec monoteizmu? Rozumiete tomu, že Boh je jeden? "Nebojte sa." Jn 6,20.

Ďalej sa s alef א explicitne stretávame v texte Ex 12,3-5.

"Prehovorte k celej pospolitosti Izraela a povedzte jej: Nech každý desiateho י dňa מ tohto mesiaca vezme jedného baránka א pre svoju rodinu ט, jedného baránka א na domácnosť ח. Ak je domácnosť ה primalá ן na jedného baránka א, nech priberie svojho suseda ח, najbližšieho k domu ח, podľa počtu osôb ש. Vyberiete si baránka א podľa toho, kto koľko zje פ. Ten baránok א bude bez chyby, jednoročný samček א; vyberiete si ho z oviec alebo z kôz מ." Ex 12,3-5.

Alef א je teda predovšetkým baránok obetovaný v Paschálnu noc v Egypte.

SÚVISÍ ALEF AJ S EGYPTSKÝMI BOŽSTVAMI?

Súvisí. Lev s hlavou barana, tzv. barania sfinga je kultovým zvieraťom najvyššieho Boha Amuna, Amona, alebo Amena; teda najvyššieho Boha v istom časovom úseku egyptských dejín. Barania sfinga však pozostáva nie z dvoch, ale z troch prvkov: telo leva, hlava barana a pod ňou je Boh Amen v podobe človeka. (Na niektorých egyptských vyobrazeniach boha s hlavou barana nájdeme okrem skrútených rohov aj tie zakrivené. Na sochách sa zase z pochopiteľných dôvodov robili len tie zatočené, skrútené dlhé by času neodolali.)

Zdroj: https://pixabay.com/cs/illustrations/sfinga-mytick%C3%BD-stvo%C5%99en%C3%AD-egyp%C5%A5an-6339596/

Uvediem stručný popis Boha, ktorého meno je Amen:

Amun ( US : / ˈ ɑː m ə n / ; tiež Amon , Ammon , Amen ; staroegyptčina : jmn , zrekonštruovaná ako /jaˈmaːnuw/ ( staroegyptčina a raná stredoegyptčina ) → / ʔaˈmaːnəʔn˔/a (neskôr / stredný Egypt ) ( neskorá egyptčina ); koptčina : ⲁⲙⲟⲩⲛ ; grécky Ἄμμων Ámmōn , Ἅμμων Hámmōn ) bol hlavným staroegyptským božstvom , ktoré vystupuje ako člen hermopolitného Ogdoadu . Amun bol osvedčený zo Starej ríše spolu so svojou manželkou Amunet. S 11. dynastiou (asi 21. storočie pred Kristom) sa Amun dostal do pozície patróna Théb tým, že nahradil Montua. https://en.wikipedia.org/wiki/Amun

Amonovým kultovým strediskom bol chrám v Karnaku, kde takýchto baraních sfíng ešte aj dnes nájdete niekoľko, pekné fotky nájdete napr. v tejto reportáži: https://blog.sme.sk/kubus/cestovanie/krajinou-faraonov-ix-karnak-medzi-posvatnymi-stlpmi.

Okrem toho, egyptský boh s hlavou barana a s týmito dlhými skrútenými, ale súčasne aj so zahnutými rohami je boh Khnum, Boh hrnčiar. 

Zdroj: https://www.pinterest.fr/pin/3377768457965175/

Zdroj: https://www.pinterest.fr/pin/426505027188221405/

Pridám tiež krátku charakteristiku:

Khnum alebo tiež poromanizovaný Khnemu ( / k ə ˈ n uː m / ; staroegyptský : 𓎸𓅱𓀭 ẖnmw , grécky Koinē : Χνοῦβις ) bol jedným z najstarších známych egyptských božstiev, pôvodom boh Nílu. Keďže každoročné záplavy Nílu priniesli so sebou bahno a hlinu a jeho voda priniesla život do okolia, považovali ho za tvorcu tiel ľudských detí, ktoré vyrobil na hrnčiarskom kruhu z hliny a umiestnil ich v lone svojich matiek. Neskôr bol opísaný ako tvorca iných božstiev a mal tituly "Božský Hrnčiar" a "Pán vecí stvorených sám od seba". https://en.wikipedia.org/wiki/Khnum

Poďme ďalej:

JUD

Ak v alef א je lev s hlavou barana, potom je jasné, čo je jud י boží prst. Ide o pazúr leva. Niekedy jednoducho pazúr, napr. tiež vlčí. Keďže v alefbete je najmenším znakom, symbolizuje všetko čo je najmenšie, napr. najmenšie mesto Betlehem, ale tiež Benjamínov kmeň. A naozaj Benjamín dostane od Jakuba toto požehnanie: "Benjamín je dravý vlk י, ráno žerie, čo ulovil, až do večera rozdeľuje korisť." Gn 49,27.

Jud י ako Mesiac odpovedá v egyptskom panteóne bohovi Chonsu. Pozrime sa na stručnú charakteristiku:

Khonsu ( staroegyptsky : ḫnsw ; tiež prepísané Chonsu , Khensu , Khons , Chons alebo Khonshu ; koptčina : Ϣⲟⲛⲥ , rímsky : Shons ) je staroegyptský boh Mesiaca. Jeho meno znamená "cestovateľ" a môže to súvisieť s vnímaným nočným cestovaním Mesiaca po oblohe. Spolu s Thothom označuje plynutie času. Khonsu bol nápomocný pri vytváraní nového života vo všetkých živých tvoroch. V Thébach tvoril súčasť rodinnej triády (" Tébska triáda") s Mut ako jeho matkou a s Amunom jeho otcom. Khonsuovo meno odráža skutočnosť, že Mesiac ( v egyptčine označovaný ako Iah ) cestuje po nočnej oblohe, pretože znamená "cestovateľ" a mal tiež tituly "Embracer", "Pathfinder" a "Defender", pretože sa myslelo, že stráži tých, ktorí cestujú v noci. Ako boh svetla v noci bol Khonsu vzývaný, aby chránil pred divokými zvieratami a pomáhal pri liečení. Hovorilo sa, že keď Khonsu zažiaril polmesiac, ženy počali, dobytok sa stal plodným a všetky nozdry a každé hrdlo sa naplnilo čerstvým vzduchom.

https://en.wikipedia.org/wiki/Khonsu

"Embracer" - základom slova embracer je brace, čo znamená ortéza, ktorá slúži na narovnávanie. Niektorí z vás už možno mali na nohe ortézu od ortopéda, ale vysvetlím vám to ináč. Ak chcete, aby vám stromček na záhrade rástol rovno, mali by ste okolo neho zapichnúť tri stĺpiky a hore urobiť veniec, ktorý zabezpečí, že kolíky budú stále stáť rovno. Potom špeciálnym spôsobom priviažete stromček o všetky tri kolíky. Tak dosiahnete, že mladý stromček bude rásť rovno, narovnáte ho pomocou ortézy. Človeka takto narovnáva vychovávateľ alebo učiteľ, a narovnáva ho pomocou pravdy.

"Pathfinder" je sprievodca, vyhľadávač ciest.

"Defender" je ochranca, ochranca života.

Takže keď Ježiš povie: "Ja som Cesta ל, Pravda ם a Život מ", zdá sa, že okrem iného hovorí: Ja som ten Chonsu.

V texte bol spomenutý aj boh Thoth, ktorý je zobrazovaný ako človek s hlavou ibisa. No a to je tiež veľmi dôležité, pretože v tých písmenách alefbetu je toho natlačené naozaj veľmi veľa. Totiž jud י, okrem toho, že môže predstavovať pazúr, zároveň predstavuje tiež vtáčí zobák. Keďže jud י je symbolom všetkého maličkého, napríklad maličkého zrnka, potom určite bude symbolom aj maličkého vtáčika, napr. vrabca.

"Nepredáva sa päť vrabcov י za dva asariony? A Boh ani na jedného י z nich nezabúda. Vy však máte aj všetky vlasy ף na hlave spočítané י. Nebojte sa, vy ste cennejší ako mnoho vrabcov י!" Lk 12,6-7.

Avšak je tu ešte niečo, čo nepochopíme bez toho, žeby sme nič nevedeli o Thothovi, takže stručná charakteristika:

Thoth ( / θ oʊ θ , t oʊ t / ; z gréčtiny Koinē : Θώθ thṓth , prevzaté z koptčiny : Ⲑⲱⲟⲩⲧ , odvodené zo staroegyptského : ḏḥwtj ) je starodávne božstvo Ibis " [He ]. V umení bol často zobrazovaný ako muž s hlavou ibisa alebo paviána , pre neho posvätných zvierat. Jeho ženský náprotivok bol Seshat a jeho manželka bola Ma'at. Bol bohom mesiaca, múdrosti, písma, hieroglyfov, vedy, mágie, umenia a úsudku.

Takže jud י ako boží prst v sebe obsahuje symboliku písma a počítania, preto označujem v biblických textoch slová napíš, ako je napísané, napísal, a pod. písmenom jud י. V hieratickom písme je však hieroglyf písania veľmi podobný písmenu mem מ. Medzi mem מ a jud י je obrovský súvis, tu môže ísť o zastrúhané brko, prípadne trstinu, v dutine ktorej sa zachytí kvapka atramentu.

KOF

No a pozrime sa konečne na kof ק. V predchádzajúcom článku som sa venoval jud י ako Mesiacu a hviezde, ale zámerne som obišiel kof ק ako Slnko, prezradil som len toľko, že zvislá rovná čiarka by mal byť knôt V28, ktorý v egyptskej symbolike znamená večnosť, alebo dlhé časové obdobie. Pozrime sa teda na hieroglyfy slnka.

Možno ste smutní, že nič sme nenašli, ale to je omyl. Nikdy sa nezastavujte v hľadaní. V hieroglyfe N6 je slnko s Ureusom, čo je vlastne svätá kobra. Takže musíme sa pozrieť na hieroglyfy hadov.

Tu nájdeme Uraeus I12 ako samostatný hieroglyf. Keď si spomeniete na najjednoduchšiu inakosť: otočenie, teda ak otočíme Uraeus I12 o 180° a pridáme k nemu knôt V28, dostaneme písmeno kof ק. To, že je tam had, som vám vlastne už prezradil, keď som vám vysvetľoval ucho ihly, že tam do tej hornej medzery sa snaží natlačiť ťava, had, lano, šnúrka, niť; ale neviem, či ste si to všimli. Ak áno, tak vám blahoželám. 

Toto je typický dôkaz toho, že autor hebrejského písma poznal egyptskú kultúru do detailov. V písmene kof ק je knôt a Uraeus, pod tým Uraeom, teda na tom knôte horí svetlo, večné nepreniknuteľné svetlo, ktoré je symbolom Slnka. 

Toto je neuveriteľne dôležité, bez toho som vám nevedel a nemohol vysvetliť, prečo každé písmeno alefbetu začína tou charakteristickou špičkou, to je Uraeus, a ten je v každom písmene alefbetu, rovnako ako aj jud י je v každom písmene alefbetu. Totiž faraón bol uznaný iba tým, že má na sebe Uraeus, ktorý sprostredkoval vládcovi legitimitu, bez toho nič neznamenal, to musel mať na sebe, rovnako ako každé písmeno alefbetu musí ním začínať.

Voči písmenu alef א tu nejde o nové božstvo, ale o božstvo Amen-Ra.

Stručný popis:

Ra ( / r ɑː / ; [ 2] staroegyptčina : rꜥ alebo rˤ ; tiež prepísané rˤw / ˈɾiːʕuw / ; klinové písmo: ri - a alebo ri - ia ) / eɏ : r ; , romanizované: Rē ) bolo staroegyptské božstvo slnka . Piatou dynastiou V 25. a 24. storočí pred Kristom sa stal jedným z najdôležitejších bohov starovekého egyptského náboženstva , ktorý sa stotožňoval predovšetkým s poludňajším slnkom. Verilo sa, že Ra vládne vo všetkých častiach stvoreného sveta: na oblohe, na Zemi a v podsvetí. Bol bohom slnka, poriadku, kráľov a neba. Ra bol zobrazený ako sokol a mal spoločné vlastnosti s bohom oblohy Horom. Občas sa tieto dve božstvá zlúčili ako Ra-Horakhty, "Ra, ktorý je Horus z dvoch horizontov". V Novej ríši, keď sa boh Amun dostal do popredia, splynul s Ra ako Amun-Ra. Kult býka Mnevisa, stelesnenie Ra, mal svoje centrum v Heliopolise a tam bolo formálne pohrebisko pre obetované býky severne od mesta. Verilo sa, že všetky formy života vytvoril Ra. V niektorých správach boli ľudia stvorení z Raových sĺz a potu, preto sa Egypťania nazývajú "Dobytok Ra". https://en.wikipedia.org/wiki/Ra

Existuje veľký súvis medzi mem מ a kof ק. Kof ק je symbolom vychádzajúceho a zapadajúceho Slnka, mem מ je symbolom Slnka na poludnie, ktoré svojimi lúčmi zalieva celý alefbet, celý svet.

REŠ

To ani zďaleka nie sú jediné egyptské božstvá, ktoré majú v alefbete svoje zastúpenie. V písmene reš ר, ktoré predstavuje temeno hlavy, nájdeme odkaz na boha Ptaha. V súčasnosti egyptológovia prišli na to, že medzi P a t, by mala byť ešte samohláska i, takže správne by malo ísť o Pitaha. Ten je charakteristický svojou priliehavou modrou čiapočkou.

Stručná charakteristika

Ptah / ˈ t ɑː / ( staroegyptský : ptḥ , zrekonštruovaný[piˈtaħ] ; Starogréčtina : Φθά ; Koptčina : ⲡⲧⲁϩ ) je staroegyptské božstvo, boh stvoriteľ a patrón remeselníkov a architektov. V triáde Memphis je manželom Sekhmeta a otcom Nefertem. Bol tiež považovaný za otca mudrca Imhotepa. Ptah je egyptský boh tvorca, ktorý vytvoril svet a vytvoril ho prostredníctvom tvorivej sily reči.

Spomínam ho preto, lebo narážku naňho nájdeme v krásnom biblickom texte Gn 3,22, s ktorým teológovia nevedia pohnúť. Najviac ich trápi plurál, ktorý je v tej vete. Odkiaľ sa tam ten plurál vzal?

"Hľa! Človek ר sa stal ako jeden z nás ר, lebo pozná dobro a zlo." Gn 3,22.

Dobre,    prišli sme na to, že autor hebrejského písma nielenže chodil do egyptských škôl, to je slabé kritérium, on bol vychovaný vo viere v egyptských bohov. No, ale v najlepšom treba prestať, takže o všetkých nejasnostiach, ktoré vyvstali až nabudúce. Lebo ak niečo nesedí, potom možno niečo chýba.

ZÁVER:

"Tvrdá je to reč! Kto to môže počúvať?"

Anjelovi cirkvi v Laodicei napíš: Toto hovorí Amen, verný a pravdivý Svedok, Počiatok Božieho stvorenia: "Toto vás pohoršuje? ... Aj vy chcete odísť?" Porov. Zjv 3,14; Jn 6,60-67.

© 2021 Ľubomír Družbacký. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky