
5. čl.: Číselná symbolika dlhovekosti praotcov v 5. kapitole knihy Genezis
ÚVOD
Nečudujem sa, že mnohí prešli popri tejto kapitole rezignujúc, že ju niekedy pochopia. Keď som ju čítal po prvýkrát, tak som si povedal, že toto raz odhalím, možno i to je jeden z dôvodov, prečo som prišiel až tak ďaleko. "Lebo každý, kto prosí, dostane, kto hľadá, nájde, a kto klope, tomu otvoria." Lk 11,10. A že som sa možno i zmýlil? Možno áno, nepriem sa o neomylnosť, v tejto súvislosti si vždy spomeniem na slová mojej babky, ktorá hovorievala, keď sa mi niečo nepodarilo: "Nič to za to, že si niečo i pokazil, lebo len ten nič nepokazí, kto nič nerobí."
SÚPIS ADAMOVHO POTOMSTVA
"Toto je súpis ס Adamovho potomstva ט: V deň מ, keď Boh א stvoril י Adama ג, učinil ho na Božiu podobu ד. Stvoril ה ich ako muža ו a ženu ז, požehnal ich ח a dal im meno פ "Človek" ט v ten deň מ, keď ich stvoril ה." Gn 5,1-2.
V prvých dvoch veršoch sa opisuje tajomstvo stvorenia človeka. Samech ס je zovretá ruka, ktorá môže niečo držať, tentokrát je to zvitok, súpis. Gimel ג ako symbol tretieho stĺpca nám prezrádza pôvod človeka zo zeme, ktorú v gimel ג dole vidíme. Ak budeme rešpektovať jednotu stĺpcov, potom v treťom stĺpci nájdeme charakteristiku ľudskej pyšnej povahy ל, ktorá sa môže znormalizovať, keď sa obráti k Bohu ש. Napokon je človek v treťom stĺpci charakterizovaný ako spoločenský tvor ש, ktorý sa rád zhromažďuje ש a ktorý je povolaný k životu s Bohom ש. Dalet ד ako symbol štvrtého stĺpca definuje človeka stvoreného na Božiu podobu, že i on má slobodnú vôľu v rozhodovaní medzi dobrom מ a zlom ם a je povolaný k večnosti ת. He ה je Boží čin, ktorým Boh stvoril človeka a zároveň odovzdal túto schopnosť tvoriť i jemu samému, okrem okna he ה, ktoré symbolizuje architektúru a umenie, túto symboliku rozvíja tiež nun נ, ktorý ako klas symbolizuje chlieb a ľudskú prácu na ňom, a nun sofit ן, ktorý ako trstinové meradlo symbolizuje geometriu a vedu vôbec. Stvoril ich ako muža ו a ženu ז, muža ו, ktorému dal moc ס a ženu ז, ktorej dal krásu ע. Chet ח je nebo z ktorého prší Božie požehnanie, teda ich požehnal a dal im meno פף, vďaka ktorému budú môcť vstúpiť do zmluvy ח, manželskej zmluvy, a takto budú plodiť svojich potomkov ט. Deviaty stĺpec charakterizuje človeka ako toho, ktorý sa narodí ט, vyrastie, rozvije sa vo svojej mladosti ץ a zoschne vo svojej starobe צ, a napokon zomrie a uloží sa k svojim otcom ט. Podľa tohto vzorca žil i Adam:
ADAM
"Keď mal Adam stotridsať rokov, splodil ח syna ט na svoju podobu ד a na svoj obraz ה a dal mu meno Set פ. Po narodení Seta ט žil ץ Adam osemsto rokov a splodil ďalších synov a dcéry. Celkove Adam žil צ deväťstotridsať rokov, potom zomrel ט." Gn 5,3-5.
930=130+800
Adam teda žil v znamení deviateho stĺpca: narodil sa ט; Boh ho požehnal prvým synom ט, Božie požehnanie symbolizuje chet ח, ale tiež kof ק, teda číslo 100; a potom toho v mladosti ץ zažil ešte veľa krásneho, až napokon zostarol צ a zomrel ט. Treba tiež povedať, že Adam žil ח i v znamení ôsmeho stĺpca, o tom hovorí 800-ka; znamená, že "v pote ף svojej tváre jedol פ svoj chlieb". Jeho špecifickým znamením je 30-tka ל: bol to človek, ktorý pojedol zo stromu poznania dobra a zla ל.
SET
"Keď mal Set stopäť rokov, splodil Enoša. Po narodení Enoša Set žil osemstosedem rokov a splodil ďalších synov a dcéry. Celkovo Set žil deväťstodvanásť rokov, potom zomrel." Gn 5,6-8.
912=105+807
I Set žil v znamení deviateho a ôsmeho stĺpca a syn sa mu tiež narodil vďaka Božiemu požehnaniu, ktoré symbolizuje stovka kof ק. Setovou špeciálnou charakteristikou je súčet 5+7 alebo 7+5, podľa toho, z ktorého konca života začneme. Keď sa povie v hebrejských dejinách dvanástka, každému príde na um 12 kmeňov Izraela. Zaujímavý je však súčet, pomocou ktorého sme sa k nej dostali. Možností ako sa dopracovať k 12, či už pomocou súčtu alebo súčinu je veľa. Súčet 7+5 je zarážajúci, pretože presne takto rozdelí Ezechiel v 48. kapitole dvanásť kmeňov Izraela v Zasľúbenej krajine.
ENOŠ
"Keď mal Enoš deväťdesiat rokov, splodil Kenana. Po narodení Kenana Enoš žil osemstopätnásť rokov a splodil ďalších synov a dcéry. Celkovo Enoš žil deväťstopäť rokov, potom zomrel." Gn 5,9-11.
905=90+815
I Enoš žil v znamení deviateho a ôsmeho stĺpca. Jeho špeciálnym znamením je súčet 90 + 15. K číslu pätnásť sa dá hravou formou prísť ako k súčtu prvých piatich čísel; 15=5+4+3+2+1
O Enošovi toho vieme viac než dosť. V Gn 4,26 sa totiž píše: "Aj Setovi sa narodil syn a dal mu meno Enoš. Vtedy sa začalo vzývať Jahveho meno." 15-tka ako súčet prvých piatich čísel alefbetu je krásny symbol toho, že vtedy sa začalo vzývať Jahveho meno.
Pätnástka má s alefbetom viac spoločného ako by sme si na prvý pohľad mohli myslieť. V treťom článku som vysvetľoval, že symbol Betánie je mem sofit ם, Ježiš v nej zjavil svoju moc nad mem sofit; vzkriesil Lazára. Symbol pyšného Jeruzalema, v ktorom zabíjajú prorokov je lamed ל. "Betánia bola pri Jeruzaleme, vzdialená asi pätnásť stadií,..." Jn 11,18. Od lamed ל k mem מ je desať stadií. Od mem מ k nun נ je tiež desať. Mem sofit ם je kdesi na pol ceste medzi mem מ a nun נ. Potom od lamed ל k mem sofit ם bude asi pätnásť stadií. 15-tka súvisí so sofitovými znakmi, ktoré sú v rámci gramatík ostatných národov originálne. Môžeme ju teda považovať za symbol samotného alefbetu. Ale pozrime sa ešte na zaujímavejší príbeh, príbeh o tom ako Abrahám vyjednával s Bohom:
ABRAHÁM VYJEDNÁVA S BOHOM
"Jahve teda povedal: "Krik sťažností ל na Sodomu a Gomoru ח je veľmi veľký ל! Ich hriech je veľmi ťažký ם! Zostúpim a uvidím, či konali י alebo nekonali všetko, na čo ukazuje krik ל, ktorý vystúpil až ku mne ל; chcem to vedieť ל." Muži odtiaľ odišli a uberali sa do Sodomy. Jahve ešte stál pred Abrahámom. On k nemu pristúpil a povedal: "Či naozaj zahubíš spravodlivého מ s hriešnikom ם? Možno je v tom meste päťdesiat spravodlivých. Či ich skutočne zahubíš a neodpustíš mestu pre päťdesiat spravodlivých ľudí, ktorí v ňom sú? Nech je ďaleko od teba urobiť niečo také, aby si usmrtil spravodlivého מ s bezbožným ם. Potom by spravodlivý מ pochodil ako bezbožný ם. Nech je to ďaleko od teba! Či by sudca celej zeme nemal konať podľa práva?" Jahve odpovedal: "Ak v meste Sodome nájdem päťdesiat spravodlivých, celému mestu odpustím kvôli nim." Abrahám pokračoval: "Odvážil som sa hovoriť פ so svojím Pánom פ, hoci som prach צ a popol ט. Ale možno bude chýbať iba päť do päťdesiat spravodlivých, či pre tých piatich zahubíš celé mesto?" On odpovedal: "Nie, ak tam nájdem štyridsaťpäť spravodlivých."" Gn 18,27-28.
Abrahámova argumentácia je obdivuhodná, plná dôvtipu, ale ten dôvtip pramení s alefbetickej tabuľky. Prečo Abrahám nespustil hneď 10 dole? Prečo išiel na to takto: "keď ich bude o päť menej". Hebrejský alefbet formuje deviatková číselná sústava. Prísť k 45-ke, ktorá je piatym násobkom 9-tky sa zdá byť celkom dobrý odkaz na deviatkovú číselnú sústavu. Ale to nie je všetko: Súčet prvých deviatich čísel je veľmi zaujímavý: 9+8+7+6+5+4+3+2+1=45. Aj to je pekný odkaz na deviatkovú číselnú sústavu alefbetu, ale ešte stále to nie je ono. Abrahám spustil o päť, aby sa dostal z nun נ k mem sofit ם, ktorý je na polceste medzi mem מ a nun נ. Hlavným dôvodom tejto argumentácie je odkaz na sofitový znak hebrejského alefbetu a teda na alefbet samotný.
"Abrahám sa znova ujal slova a povedal: "Možno ich tam bude iba štyridsať," a On odpovedal: "Neurobím to, pre tých štyridsať." Abrahám povedal: "Nech sa môj Pán nenahnevá, ak znovu hovorím: Možno sa ich tam nájde tridsať," a On odpovedal: "Neurobím to, ak ich tam nájdem tridsať." A povedal: "Odvážil som sa hovoriť so svojím Pánom: Možno sa ich tam nájde dvadsať." Odpovedal: "Nezničím kvôli dvadsiatim." Nato povedal: "Nech sa môj Pán nerozhnevá, prehovorím už posledný raz: Možno sa ich tam nájde desať," a On odpovedal: "Nezničím kvôli desiatim."" Gn 18,29-33.
Ďalej Abrahám zníži počet spravodlivých na 40, a potom už pokračuje po desiatkach nadol až k 10-tim spravodlivým. Ak rozumieme jednote stĺpcov, potom vidíme priamy súvis medzi Enošom, za ktorého sa začalo vzývať meno Pánovo a medzi Abrahámovým vyjednávaním. Jedná sa totiž o tie isté stĺpce. Môžeme za pýtať, prečo Abrahám začal od 50-tky? A na akom čísle by začal vyjednávať západný človek? Abrahám začne od piateho stĺpca nie náhodou. Zmysel vyjednávania naráža na dobu za Enoša: "Ak tam nájdem aspoň desať spravodlivých, ktorí vzývajú moje meno, tak mesto nezničím."
ENOŠ PO DRUHÉ
Ale vráťme sa ešte k Enošovi, jeho druhým číselným znamením je 90=6x15=6x(5+4+3+2+1)
90+15=105
105=90+15=6x15+15=6x(5+4+3+2+1)+(5+4+3+2+1)=7x(5+4+3+2+1)
A to je symbolika celkom jasná. Koniec-koncov číselná symbolika nemôže skrývať nejaké komplikované myšlienky. Vidíme, že z 27 alefbetických znakov je napísaných množstvo príbehov; hrubá Kniha kníh. Takže ak by sme chceli, tak tu môžeme meditovať nad tými to číslami do konca vekov, ale myslím, že číselná symbolika je niečo ako zvýrazňovač, podčiarkuje a ukazuje nám to, čo je najdôležitejšie. Konkrétne táto symbolika 90+15 nám pripomína, že by sme mali oddeľovať šesť všedných dní od siedmeho sobotného dňa. To sa nakoniec pretavilo, podľa talmudistickej tradície, do 4. prikázania, ktoré sa týka štvrtého stĺpca alefbetu: "Pamätaj na sobotný deň מ, aby si ho svätil מ. Šesť ו dní budeš pracovať ס a konať všetku svoju prácu ס; ale siedmy ז deň je sobota מ pre Jahveho ק, tvojho Boha א. Nebudeš ם konať nijakú prácu ס ani ty ו, ani tvoj syn ט, ani tvoja dcéra ט, ani tvoj sluha ס, ani tvoja slúžka ס, ani tvoj dobytok ש, ani cudzinec ג, ktorý je v tvojich bránach ד. Lebo šesť ו dní tvoril Jahve ה nebo ר, zem ב, more מ a všetko ש, čo je v nich, ale siedmeho ז dňa odpočíval ע, preto Jahve požehnal ח sobotný deň מ a posvätil ho ק." Ex 20,8-11. Snáď ešte treba pripomenúť, že symbolika 90+15 sa týka siedmych dní stvorenia, a sedem dní stvorenia stačí na vyplnenie celej tabuľky, nielen prvých piatich, či prvých siedmych stĺpcov.
KENAN
"Keď mal Kenan sedemdesiat rokov, splodil Mahalalela. Po narodení Mahalalela Kenan žil osemstoštyridsať rokov a splodil synov a dcéry. Celkovo Kenan žil deväťstodesať rokov, potom zomrel." Gn 5,12-14.
910=70+840
I Kenan žil v znamení deviateho a ôsmeho stĺpca. Jeho špeciálnym znamením je súčet 70+40. Nie je tu žiadna bližšia špecifikácia Kenana, takže možno predpokladať, že sa tu bude symbolika vzývania mena Pánovho rozvíjať; Kenan pôjde v šľapajach svojho otca Enoša. Sedemdesiatka ajin ע nás odkazuje k siedmemu dňu stvorenia, kedy Pán odpočíval; symbolika spiaceho oka. Aj štyridsiatka mem מ, ktorá sa nachádza vo štvrtom stĺpci, v sebe nesie tú istú symboliku sobotného dňa, pretože vo štvrtom ד dni stvoril Boh "slnko, mesiac a hviezdy, aby oddeľovali ד deň מ a noc ם, a aby slúžili ako znamenia tak pre sviatky, ako pre dni a roky" porov. Gn 1,14-18; to je symbolika mem מ a mem sofit ם. Kým mem sofit ם je všedný deň, mem מ je sobotný deň alebo sviatočný deň.
70+40=110
110=105+5=7x15+5 =7x(5+4+3+2+1)+5.
Špeciálna symbolika Kenana je o 5 väčšia ako u Enoša, ináč sa zdá, že tiež hovorí o siedmych dňoch stvorenia a o vzývaní mena Pána, pričom rovnako vyzdvihuje siedmy deň symbolizovaný 70-kou ע a 40-tkou מ. Najsilnejší symbolický význam päťky he ה je čin, Boží čin a ľudský čin. Môže odkazovať na Jahveho, ktorého vidíme v he ה hornej hrubej čiarke, teda Boha stvoriteľa, ktorý všetko stvoril za 7 dní, a ktorý je hlavným subjektom vzývania.
MAHALALEL
"Keď mal Mahalalel šesťdesiatpäť rokov, splodil Jereda. Po narodení Jereda Mahalalel žil osemstotridsať rokov a splodil synov a dcéry. Celkovo Mahalalel žil osemstodeväťdesiatpäť rokov, potom zomrel." Gn 5,15-17.
895=65+830
Je zrejmé, že Mahalel žil v symbolike 8. stĺpca, teda v pote svojej tváre jedol svoj chlieb. Do tej deväť stovky mu chýba 5 rokov, čo vnímame ako obrovské napätie: nedožil sa ani 900 rokov; ale nezdá sa, žeby nejako veľmi vybočil zo symboliky deviateho stĺpca. Jeho špecifickou číselnou symbolikou je súčet 65+30. Tridsiatka je lamed ל, ktorý sa snaží natiahnuť za gimel ג a dotknúť sa ho, alebo dokonca uhryznúť. To by vysvetľovalo ono napätie: "5 rokov mu chýbalo, a bol by sa dožil 900-vky, 5 rokov!" 65-ka nie je v alefbete tak jednoznačná ako 70-tka, 40-tka alebo 30-tka. Na druhej strane nám súčet 65+30, akoby ponúkal možnosti rozloženia. Ešte stále máme v hlave 15-ku ako symbol alefbetu a 15-ka by sa dala šikovne použiť, ale ono napätie chýbajúcej päťky do 900-ky, nám akoby hovorilo: tentokrát považujte za základ 30-tku a tá tiež ponúka svoje možnosti.
65+30=95
95=65+30=5+2x30+30=5+3x30
O Mahalelovi sme sa tiež nič mimoriadne nedozvedeli, takže zrejme pokračoval v šľapajach svojich otcov Enoša a Kenana; vzýval meno Pána, Jahveho, ktorý stvoril nebo a zem, na čo odkazuje päťka he ה. Mahalelova špeciálna symbolika nás odkazuje k tretiemu stĺpcu, ktorý sa v opise stvorenia vyskytne viackrát. Prvýkrát v samotnom opise tretieho dňa nesie v sebe symboliku stromov: "Boh povedal: "Nech sa zem zazelenie zeleňou ג: bylinami nesúcimi semená ל a ovocnými stromami ש dávajúcimi na zemi podľa svojich druhov plody ס so semenami י," a stalo sa tak. Zem vydala zeleň ג: byliny ל nesúce semená podľa svojich druhov a stromy ש dávajúce podľa svojich druhov plody so semenami, a Boh videl, že je to dobré. Bol večer a bolo ráno: tretí deň." Gn 1,11-13. Druhýkrát v opise stvorenia šiesteho dňa symbolizuje tretí stĺpec zvieratá: "Boh povedal: "Nech zem vydá živé tvory ג rôznych druhov: dobytok ש, plazy ל a divú zver ל rozličného druhu," a stalo sa tak. 25 Boh urobil divoké zvieratá ל podľa svojich druhov, dobytok ש podľa svojho druhu a všetky zemské drobné živočíchy ג podľa svojich druhov, a Boh videl ש, že je to dobré." Gn 1,24-25. Tretia tridsiatka, ktorá je v Mahalelovej symbolike oddelená 65+30=5+2x30+30 môže symbolizovať stvorenie človeka opísané v Gn 2,7: "Vtedy Jahve Boh utvoril človeka z prachu zeme ג a vdýchol do jeho nozdier ל dych života ש a človek sa stal živou bytosťou ג." Myslím, že Mahalelova symbolika obsahuje vzývanie Boha stvoriteľa, darcu života a nesie v sebe tiež protoevanjeliové napätie (5-ka, ktorá chýba do 900-ky; 65+830=895, ale tiež do 100-ky; 65+30=95).
JERED
"Keď mal Jered stošesťdesiatdva rokov, splodil Henocha. Po narodení Henocha Jered žil osemsto rokov a splodil synov a dcéry. Celkovo Jered žil deväťstošesťdesiatdva rokov, potom zomrel." Gn 5,18-20.
962=162+800
Aj Jered žil v znamení deviateho a ôsmeho stĺpca. Boh mu požehnal Henocha, čo pripomína 100-ka, v čísle 162. Jeho špeciálnou číselnou charakteristikou je číslo 62. Ani u Jereda sa nedozvieme niečo mimoriadne nového a tak môžeme predpokladať, že symbolika sa bude stále týkať vzývania mena Pánovho. V zmysle tohto uvažovania a najjednoduchšieho rozloženia 62-ky na 62=60+2, sa dostávame k symbolike písmen samech ס a bet ב. Najsilnejšie symbolické významy písmena samech ס sa týkajú zovretej dlane, ktorá drží moc, vládu, neskôr kráľovstva, kráľovskej koruny, ale to by sme si v piatej kapitole Genezis mohli odpustiť. "Boh povedal: "Urobme človeka ג na svoj obraz ד, aby sa nám podobal, nech vládnu ס nad morskými rybami ן, nad nebeským vtáctvom ג, nad dobytkom ש, nad všetkou divou zverou ל a nad všetkými drobnými živočíchmi, čo sa plazia po zemi ל." Boh stvoril človeka na svoj obraz ד, na Boží obraz ho stvoril ה, stvoril ה ich ako muža ו a ženu ז. Boh ich požehnal ח a povedal פ im: "Buďte plodní ח, množte sa ט, naplňte zem ט a podmaňte si ס ju; vládnite ס nad morskými rybami ן, nad nebeským vtáctvom ה a nad každým živočíchom, čo sa hýbe נ na zemi."" Gn 1,26-28. V symbolike 60+2 môže ísť o vzývanie mena Pánovho, ktorý má v rukách vládu a moc ס nad nebom a zemou ב.
HENOCH
"Keď mal Henoch šesťdesiatpäť rokov, splodil Matuzalema. Henoch chodil s Bohom. Po narodení Matuzalema Henoch žil tristo rokov a splodil synov a dcéry. Celkovo Henoch žil tristošesťdesiatpäť rokov. Henoch chodil s Bohom, ale zrazu ho nebolo, lebo Boh ho vzal k sebe." Gn 5,21-24.
365=65+300
Tak tu sa symbolika mimoriadnym spôsobom zmenila. Henoch je vyzdvihnutý, napriek svojej "krátkovekosti". Ale verím, že ctený čitateľ dávno pochopil, že vek nad 900 rokov, nesúvisí s mimoriadnym požehnaním, ale so symbolikou 9. stĺpca. Rovnako aj tu vek 365 rokov nie je Božím trestom, ale symbolom tretieho stĺpca. Západný človek si najskôr povšimne, že 365 je počet dní v roku, ale poďme k alefbetu. Symbolika čísla 300 je symbolikou šin ש, v judaizme najsvätejšieho písmena v alefbete, ktorého symbolika sa vzťahuje tak k ľuďom ako aj k Bohu, neskôr je to Boh Abraháma, Boh Izáka a Boh Jakuba, ešte neskôr Emanuel, Boh s nami. Tu vidíme, že tento význam mal už v 5. kapitole: "Henoch chodil s Bohom ש." U Henocha je každé číslo jeho špeciálnou číselnou symbolikou; jeho číselná symbolika sa odlišuje od všetkých ostatných praotcov. Číslo 65 by sa najjednoduchšie dalo napísať ako súčet 60+5. A o týchto číslach sme už hovorili. Snáď treba dodať, že samech ס ako zovretá ruka symbolizuje sloveso vziať. Napíšme to teda celé 365=300+60+5. Okrem toho, že táto číselná symbolika odpovedá vete: "Henoch chodil s Bohom, ale zrazu ho nebolo, lebo Boh ho vzal k sebe," môže tiež znamenať vzývanie mena Pána ako vládcu času: "Rok korunuješ svojou dobrotou" Ž 65,12.
MATUZALEM
"Keď mal Matuzalem stoosemdesiatsedem rokov, splodil Lamecha. Po narodení Lamecha Matuzalem žil sedemstoosemdesiatdva rokov a splodil synov a dcéry. Celkovo Matuzalem žil deväťstošesťdesiatdeväť rokov, potom zomrel." Gn 5,25-27.
969=187+782
Matuzalem žil tiež v znamení deviateho stĺpca a syn sa mu narodil v znamení Božieho požehnania prvého stĺpca. Jeho dlhovekosť, ktorá je zrejmá aj človekovi západnej kultúry majme na pamäti, lebo sa môže zísť. Matuzalemovým špecifickým číselným znamení je súčet 87+82=169. Znaky čísel 87 a 82 v alefbete nenájdeme, ich najjednoduchší súčet je 80+7+80+2. Dve osemdesiatky zjavne odkazujú na ôsmy stĺpec, ktorého najsilnejší symbolický význam sa vzťahuje k zmluve ח medzi mužom פ a ženou ף, k zatvoreným dverám, ktoré dvom poskytujú tmu, súkromie a intimitu plodenia. Ich spojením vzniká nový život, ktorý v alefbete vidíme v lone tet ט. Číselná hodnota tet ט je 9, ku ktorej sa dá dopracovať napríklad aj súčtom 7+2. Symbolika chet sa tiež vzťahuje k Jahvemu, ktorý zosiela svoje požehnanie, symbolicky v podobe dažďa a rosy. Matuzalemova číselná symbolika 87+82 teda môže vzývať meno Pána, ktorý zosiela svoje požehnanie ako dážď a dáva nový život, ktorý môže byť i dlhý.
LAMECH
"Keď mal Lamech stoosemdesiatdva rokov, splodil syna. Dal mu meno Noe hovoriac: "Tento chlapec nám prinesie potechu v našej robote, v ťažkej námahe našich rúk, lebo Jahve zem preklial." Po narodení Noema Lamech žil päťstodeväťdesiatpäť rokov a splodil synov a dcéry. Celkovo Lamech žil sedemstosedemdesiatsedem rokov, potom zomrel." Gn 5,28-31.
777=182+595
I keď sa Lamechovi narodil syn v znamení Božieho požehnania prvého stĺpca, jeho číselná symbolika je výrazne odlišná od jeho otcov. 777=182+595. Jeho život sa neodvíja v symbolike deviateho a ôsmeho stĺpca, ale siedmeho a piateho. Symbolika siedmeho stĺpca je naozaj dôrazne zdôraznená číslom 777. O Lamechovi sa dozvedáme i čo to navyše: Lamech hovorí o poteche, ktorú prinesie ľudstvu Noe, ale nehovorí sa tu o proroctve, ani k Lamechovmu menu sa nevzťahuje titul prorok, ba ani číselná symbolika nepoukazuje na lamed ל ako proroka. Namiesto toho symbolika čísla 777 hovorí o Lamechovi ako o vidcovi ajin ע. Čo sa týka symboliky piateho stĺpca, v tej žil i jeho syn Noe, pozri Gn 5,32. Symbolika piateho stĺpca sa viaže k výhonku nun נ, ktorý symbolizuje niečo nové, teda obnovu a Lamechovo videnie naozaj osvetľuje vody potopy pozitívnym svetlom: "tento chlapec prinesie potechu". Ďalším Lamechovým špecifickým číselným symbolom je súčet 82+95=80+2+90+5=167. Súčet 80+90=160 odpovedá 8. a 9. stĺpcu a možno i 6. sa tam črtá a výroku "...prinesie potechu פ v našej robote ס, v ťažkej námahe ף našich rúk ס, lebo Jahve ק zem preklial צ." Pripomína výrok trestu nad človekom padlým do hriechu: "Pretože si poslúchol פ hlas פ svojej ženy ף a jedol si פ zo stromu ל, z ktorého som ti zakázal ם jesť פ, nech je prekliata pôda צ kvôli tebe! S námahou ף si z nej budeš dobývať ס obživu פ po všetky dni svojho života ח. Bude ti rodiť tŕnie ל a bodľačie ל a ty budeš jedávať פ poľné zeliny ל. V pote tváre ף budeš jesť פ svoj chlieb נ, kým sa nevrátiš do zeme צ, lebo z nej si bol vzatý ג, pretože si prach ג a na prach sa obrátiš ט." Gn 3,17-19. Súčet 2+5, teda bet ב a he ה, môže obsahovať odkaz na Stvoriteľovu obnovu zeme. Takto môže byť Lamechova symbolika vzývaním mena Jahve ako toho, ktorý obnovuje svoje stvorenie.
ZÁVER
Takto sme sa pokúsili rozšifrovať číselnú symboliku 9 praotcov a dostali sme sa až k deviatemu stĺpcu alefbetickej tabuľky. Zostáva desiaty Noe. O tom je napísaný celý pomerne dlhý príbeh o potope sveta. Jeho sa netýka len symbolika 5. stĺpca ako by ste si mohli myslieť na základe 32. verša: "Keď Noe dosiahol päťsto rokov, splodil Sema, Chama a Jafeta." Gn 5,32. Nie, nie, Noe svojim životom vzýva meno Pána a použije na to celý alefbet nanovo. Noe je ako zlato, v ktorom je tých deväť praotcov osadených a zapravených ako deväť vzácnych kameňov.
V rámci cvičenia si môžete pozrieť ako vzývajú meno Pána traja mládenci v knihe proroka Daniela; pozri Dan 3,51-90. A môžete sa pokúsiť ich označiť alefbetickými symbolmi, aspoň uvidíte, či ste sa niečo naučili, či je to také ľahké, alebo ešte stále je vám to cudzie.
