12. čl.: Symbolika nádeje a náčrt jej teológie

01.03.2022

ÚVOD

Naposledy sme skončili vtipom "Synovia ט sú teda oslobodení ט." Porov. Mt 17,25-26. Tet ט predstavuje puknuté okovy; egyptskú krajinu; kôš; predovšetkým jeden špeciálny kôš, ktorý sa plavil na vodách Nílu; taktiež loď i kotvu; ale najmä ženu v nádeji ט. S nádejou to však nie je také jednoduché, pretože nádej môže byť pravá a nádej môže byť márna. Tieto dve nádeje majú v alefbete priradené odlišné znaky. Pravá nádej je symbolizovaná písmenom tet ט, kým márna nádej je symbolizovaná písmenom mem sofit ם, v ktorom vidíme márnosť bohatstva, márnosť majetku, a tiež márne nádeje neplodnej ženy otehotnieť. Aby sme tomu lepšie rozumeli, ukážeme si to na niekoľkých starozákonných textoch:

PRAVÁ NÁDEJ VS. MÁRNA NÁDEJ V SZ

Pravá nádej

"Naozaj aj na počiatku א, keď hynuli ל pyšní ל obri ל, nádej ט sveta ט utiekla na krehkú loďku ט a vedená tvojou rukou ח zanechala svetu ט zárodok ט nového pokolenia ט." Múd 14,6.

"Preto pozrite ש, ja ju vyvábim ג, zavediem ju na púšť ל a prehovorím jej k srdcu מ. Tam jej vrátim ל jej vinice ש a Údolie nešťastia ם zmením na Bránu nádeje ט." Oz 2,16.

"Krátko מ pred skonom ל hovoril פ takto: "Lepšie ן je zomrieť ם rukou ס ľudí ו, keď máme nádej ט od Boha א, že on nás opäť vzkriesi מ. Ale pre teba nebude ם vzkriesenie k životu מ."" 2 Mak 7,14.

Márna nádej

"Kde sú tí, čo nahromadili ם striebro a zlato ם, do ktorých ľudia vkladajú svoju nádej ם, nikdy ם neuspokojení ם so svojím ziskom ם?" Bar 3,17.

"Nádej ם nevďačníka ם sa naozaj roztápa sťa zimný srieň ם a odteká ako odpadová voda ם." Múd 16,29.

"Jeho srdce מ je popol ם, jeho nádej ם menej hodná než blato ם a jeho život ח je lacnejší ako jeho vlastná hlina ם,..." Múd 15,10.

ŽENA V NÁDEJI

Žena v nádeji ט i v beznádeji ם je ústredná téma symboliky nádeje, ale keďže je zároveň i veľmi rozsiahla, musím ju vybaviť len vymenovaním niektorých mien: Abramova Saraj, Júdova nevesta Tamar, Samsonova matka, Samuelova matka Anna, Rút, Zachariášova manželka Alžbeta.

PAPYRUSOVÝ KOŠÍK

"Istý muž z domu ח Léviho ח šiel a vzal si ח za ženu ח jednu Léviho dcéru ח. Ona počala ט a porodila מ syna מ. Keď videla ע, že je krásny ז, skrývala ho ם tri mesiace מ. Keď ho už nemohla ם dlhšie skrývať ם, vzala pre neho papyrusový košík ט, vymazala ho asfaltom a smolou ם, vložila doň dieťa ט a položila ho do tŕstia צץ na brehu צ Rieky ץ. Sestra ט dieťaťa ט sa postavila obďaleč ז, aby videla ע, čo sa s ním stane י. Tu faraónova dcéra ט prišla k Rieke ץ vykúpať sa ט tam, jej dievčatá ף sa medzitým prechádzali נ po brehu צ Rieky ץ. Zbadala košík ט medzi tŕstím צץ a poslala ל svoju slúžku ך, aby ho vzala ס. Otvorila ho ט a uvidela dieťa ט: bol to chlapec פ, ktorý plakal ף. Bolo jej ho ľúto ח a povedala פ: "To je jedno י z tých hebrejských detí ש." Vtedy povedala פ jeho sestra ט faraónovej dcére ט: "Chceš ל, aby som ti pohľadala dojku מ z hebrejských ש žien מ, ktorá ti toto dieťa מ oddojčí מ?" - "Choď ט," odpovedala jej faraónova dcéra ט. Dievča odišlo נ a zavolalo ל matku dieťaťa מ. Faraónova dcéra ט jej povedala פ: "Vezmi ס toto dieťa מ a odchovaj mi ho מ, ja sama ti budem platiť mzdu ם." Žena מ vzala dieťa מ a dojčila ho מ. Keď dieťa odrástlo נ, priviedla ho ח k faraónovej dcére ט, ktorá ho prijala za syna ט a dala mu meno פ Mojžiš ף, lebo povedala: "Vytiahla som ho z vody ף."" Ex 2,1-10.

Mojžišova matka ukrývala dieťa tak dlho, ako to len šlo. Po troch mesiacoch sa možnosti ukrývať dieťa zredukovali na nulu, ale stále mala nádej, ktorá je tu symbolizovaná košíkom tet ט.

Lévi je v Jakubovom požehnaní uvádzaný ako brat Simeona, preto jeho dočasným znamením, zakiaľ nebol vyčlenený na kňazskú službu, bolo písmeno chet ח. Porov. Gn 49,5.

Asfaltom a smolou, ide o symboliku pomaly tečúcej látky a tiež o symboliku dvoch, ktorú obsahuje mem sofit ם, podobne ako symbolika striebro a zlato. S asfaltom sa spája príbeh o hriešnej stavbe babylonskej veže, ktorej vrchol mal preniknúť nebesia, porov. Gn 11,3-4, a tiež "údolie Siddim plné jám na asfalt a keď utekali králi Sodomy a Gomory, niektorí popadali do nich a ostatní ušli do hôr" Gn 14,10. Teda pripomínam symboliku mem sofit ם ako jamy, priepasti, podsvetia.

V texte Ex 2,1-10 sa tento problém vyskytne v preklade slov slúžky, dievčatá, otrokyne. Otrok/otrokyňa je samech ס, ktorý predstavuje okovy. Sluha/slúžka je symbolizovaný ramenom kaf sofit ך, ktorý je špeciálnym symbolom levitov slúžiacich v chráme. Avšak i písmeno pe sofit ף predstavuje sluha alebo slúžku. Ukážeme si to na niekoľkých troch textoch: Abigajil hovorí k Dávidovi takto: "Nech smie prehovoriť פ k tebe tvoja ח slúžka ף, vypočuj פ slová פ svojej ח slúžky ף." 1 Sam 25,24. "Dávidovi ל poslovia ל prišli ג teda k Abigajil ף do Karmelu ל a povedali פ jej ף: "Dávid ל nás poslal ל k tebe ף, chce si ťa vziať za ženu ח." Nato Abigajil ף vstala ט, prestrela sa tvárou k zemi ל a povedala פ: "Hľa, tvoja ח otrokyňa ף bude slúžkou ף, ktorá umýva מ nohy ג sluhov ף svojho ח pána פ." 1 Sam 25,41. "Mária ף povedala פ: "Hľa, služobnica ף Pána פ, nech sa mi stane podľa tvojho ח slova פ."" Lk 1,38.

Mojžiš už tu je definovaný ako pe sofit ף. Najprv ako plačúci, neskôr ako vytiahnutý z vody, a ešte neskôr ako ten, ktorý má ťarbavú reč, a ktorému je poslaný na pomoc jeho brat Áron, ktorý má byť jeho ústami. Pe sofit ף v sebe totiž nesie symboliku ženskej hlavy, ale treba povedať, že nielen ženskej, vlasov, dlhých vlasov, ale tiež symboliku potu, ktorý steká z tváre, symboliku sĺz, a tu i symboliku vody, ktorá steká z vlasov alebo z tváre, a potom je to symbolika mlčania, ktorá pristane ženám viac ako utáraný jazyk. V tomto zmysle preklad Neovulgáty znie veľmi zaujímavo: "Kým Mojžiš ף bol veľmi tichý ף muž פ, (tichší) ako všetci ostatní ľudia na svete ט." Nm 12,3. V iných prekladoch nájdeme slovo tichý, preložený ako pokorný, či dokonca skromný. V každom prípade ten text sa vzťahuje k písmenám pe sofit ף a tet ט, nie k písmenám lamed ל a šin ש. Ide tu o definovanie Mojžiša, ktoré tvorí jednotu počas celého jeho života, na rozdiel od Saraj a Abrama, ktorým sa meno počas života zmení.

Bolo jej ho ľúto, dojatá ľútosťou, zľutovala sa nad ním, zmilovala sa nad ním, prejavila mu milosrdenstvo, preto chet ח.

SYNOVIA SÚ OSLOBODENÍ

Z mnohých Mojžišových žiadostí o prepustenie ט a z mnohých textov, ktoré hovoria o zatvrdnutosti ם faraónovho srdca vyberám aspoň tieto dve:

"Jahve povedal Mojžišovi: "Choď ג k faraónovi ל a povedz mu: Takto hovorí י Jahve ק, Boh Hebrejov ש: 'Prepusť ט môj ľud ח, aby mi פ slúžil ף.' Ak sa zdráhaš ם prepustiť ho ט a budeš ho ešte dlhšie מ zdržiavať ם..."" Ex 9,1-2.

"Jahve povedal Mojžišovi: "Ešte jednu ranu ס dopustím na faraóna ל a na Egypt ט, potom vás odtiaľto prepustí ט. Nielenže prepustí ט, ale nakoniec vás odtiaľ vyženie ג."" Ex 11,1-2.

ÚDOLIE PLNÉ KOSTÍ

So symbolikou nádeje sme sa už stretli v Ezechielovom texte o údolí plnom kostí. Roman Brandstaetter o tomto texte povedal, že ak by nebolo tohto textu, Židia v koncentračných táboroch, by stratili akúkoľvek nádej; tak dôležitý je tento text:

"Jahveho ruka י spočinula na mne כ, Jahve ת ma svojím Duchom מ vyniesol ת von ד a zložil ma ת uprostred doliny ם, doliny plnej ם kostí ש. Dal sa mi poprechádzať ג pomedzi ne všetkými smermi ד. A tých kostí ש bolo veľmi veľa ש na povrchu tej doliny ט a boli celkom vyschnuté צ. Povedal mi: "Syn človeka ט, môžu tieto kosti צ ožiť ץ?" Odpovedal som פ: "Pane Jahve ת, len ty י to vieš ר." Povedal mi פ: "Prorokuj ל nad týmito kosťami ש. Oznám im: Vyschnuté צ kosti ש, počúvajte פ Jahveho ח slovo פ! Takto hovorí י Pán א Jahve ק týmto kostiam ש: Hľa, ja vovediem י do vás ducha מ a ožijete ץ. Vložím י do vás nervy ל, dám כ na vás narásť mäso ג, obtiahnem מ vás kožou מ, vdýchnem ש do vás ducha מ a budete žiť מ. Tak si uvedomíte ר, že ja som Jahve ק." Prorokoval som ל teda, ako som dostal príkaz י. Vo chvíli מ, ako som začal prorokovať ל, nastal šum ש, potom chvenie ל. Kosti ש sa pohli ג a priblížili sa ג, každá k patričnej kosti ש. Pozeral som ש, a tu sa na nich objavili nervy ל, narastalo mäso ג a na povrchu sa im natiahla koža מ, ale ducha מ v sebe nemali ם. Povedal mi: "Prorokuj ל duchu מ, prorokuj ל, syn človeka מ. Povedz פ duchu מ: Takto hovorí י Pán א Jahve ק: Duch מ, príď od štyroch ד vetrov ש, dýchni ש na týchto zabitých ל, nech ožijú ג." Prorokoval som ל, ako mi prikázal י. Duch vošiel מ do nich ם a znovu ožili מ. Postavili sa na nohy ג: bolo to veľké ל, nesmierne vojsko ש. Povedal mi: "Syn človeka מ, tieto kosti ש sú celý dom Izraela ש. Oni hovoria: Kosti ש nám zoschli צ, nádej ט nám zanikla ם, sme stratení ם. Preto prorokuj ל. Povedz פ im: Takto hovorí י Pán א Jahve ק: Pozri ש, ľud môj ש, pootváram ט vaše hroby ט, vyvediem vás ח z vašich hrobov ט a privediem vás ח späť do izraelskej krajiny ש. Vtedy si uvedomíte ר, že ja som váš Boh ש, keď pootváram ט vaše hroby ט a vyvediem vás ח z vašich hrobov ט, ó, môj ľud ש! Svojho Ducha מ vložím י do vás ש a vy ožijete מ. Dám vám כ spočinúť na vašej vlastnej ך pôde ב a uvedomíte si ר, že ja א, Jahve ק, som to povedal י a že to splním י." To je Jahveho ק výrok י."

Ezechiel je kňaz, preto jeho symbolika sa vzťahuje ku kaf כ. "Jahveho slovo י došlo kňazovi כ Ezechielovi, synovi Buziho v Chaldejsku, na brehu rieky Kebar י. Tam spočinula na ňom כ Jahveho ruka י." Ez 1,3. Jud י je tiež symbolom veľkej rieky, cez ktorú je treba plávať, vidíme v ňom ruku zaberajúcu pri plávaní.

Vyniesol a zložil sa podobne ako slovesá sadiť a vytŕhať vzťahujú k písmenu tav ת.

Napätie medzi mem sofit ם a tet ט je tu prítomné v celom texte. Mem sofit ם je symbolom plnosti, nádob naplnených vodou až po okraj a teda aj doliny plnej kostí. Avšak ide tu o symbol. Jahve naráža na Ezechielovu vieru ם, či verí, že Jahve má moc aj nad mem sofit ם. Mem sofit ם symbolizuje zajatie, i to egyptské, i to babylonské i všetky ostatné. Tak ako sme videli, že faraónovo zadržiavanie ם sa zmenilo na prepustenie ט, i tu prežívame napätie, či sa mem sofit ם zmení na tet ט. Jahveho otázka v 3. verši sa už celkom iste týka symboliky deviateho stĺpca.

Kostí bolo veľmi veľa, bol to celý dom Izraela, táto symbolika sa vzťahuje k šin ש, ktorý okrem iného symbolizuje plurál a Boží ľud Izrael raz dobrý, inokedy zlý. Avšak vyschnuté kosti sa celkom iste týkajú symboliky vyschnutej rastliny cade צ.

Dalet ד ako otvorené dvere sú v hebrejskej geometrii symbolom nekonečnej plochy, zároveň dalet ד ako plocha spolu s číselnou hodnotou štyri symbolizuje štyri svetové strany.

Zdá sa, že základné pravidlo pre tvorbu príbehu je jednota stĺpca. Preto jednotu stĺpca treba i pri dešifrovaní, vždy zvážiť a uprednostniť.

Vietor, vánok vidíme v písmene šin ש, i keď je pravda, že on veje v celom alefbete. "Vietor veje, kam chce." Jn 3,8.

Symbolika Božieho Ducha sa vzťahuje k písmenu kof ק, ale tiež k mem מ a k šin ש. Možno existuje správne a správnejšie označenie, ak chceme prísť k tomu najsprávnejšiemu, istý čas budeme musieť pracovať s hypotézami. Označovanie Boha je vôbec tá najťažšia vec, lebo častokrát treba zvážiť i 10 písmen, niekedy až 27, lebo Boh je všetko vo všetkom. S mem מ sa Duch spája v súvislosti so slovným spojením: "Vylejem na vás svojho ducha". Porov.: Prís 1,23; Joel 3,1; Sk 2,17. So šin ש zase: "Vdýchnem ducha." Porov.: Gn 2,7; Ez 37,6.9. Stretávame sa tu aj s vyjadrením "Vovediem י do vás ducha מ", alebo "Vložím י do vás ducha מ". Porov: Ez 37,5.

Mäso a telo sa symbolicky vzťahujú ku gimel ג. "Vtedy človek ג zvolal ל: "To už hej! ל To je kosť z mojich kostí ש a telo z môjho tela ג!" Gn 2,23. V iných prekladoch nájdeme "mäso z môjho mäsa ג ".

Koža, šaty a plášť sa vzťahujú k mem מ. "Tomu ג, kto sa chce s tebou súdiť ד a vziať ti šaty מ, nechaj aj plášť מ." Mt 5,40. V biblickom texte nájdeme kultové strhávanie kože paschálneho baránka, čo bola práca Levitov: "Potom zabíjali paschálnych baránkov מ, kňazi כ kropili י krvou מ oltár מ a Leviti ך sťahovali מ kože מ. Druhá Krn 35,11; porov. tiež 2 Krn 29,34. Toto strhávanie kože zrejme súvisí s trhaním šiat, s obriezkou, bolesťou, ktorá trhá srdce. Preto obtiahnem, strhnem, roztrhnem, rozpáram bude zrejme mem מ .

TY SI UČITEĽ IZRAELA A TOTO NEVIEŠ?

"Medzi farizejmi ח bol človek פ menom פ Nikodém פ, popredný muž ל u Židov ש. On ל prišiel ג v noci ם k Ježišovi מ a povedal mu פ: "Rabbi ל, vieme, že si prišiel ג od Boha ש ako učiteľ ל, lebo nik ם nemôže ם robiť י také znamenia ת, ako ty מ robíš י, ak nie je s ním Boh ש." Ježiš mu odpovedal: "Veru, veru, hovorím ti: Ak sa niekto nenarodí מ znovu ס, nemôže ם uzrieť ש Božie kráľovstvo ל." Nikodém mu vravel: "Ako sa môže človek narodiť מ, keď je starý צ? Azda môže druhý raz vojsť do lona ט svojej matky ט a narodiť sa מ?" Ježiš mu odpovedal: "Veru, veru, hovorím ti: Ak sa niekto nenarodí z vody מ a z Ducha מ, nemôže vojsť ג do Božieho kráľovstva ל. Čo sa narodilo מ z tela ג, je telo ג a čo sa narodilo מ z Ducha מ, je duch מ. Nečuduj sa, že som ti povedal: Musíte sa znovu ס narodiť מ. Vietor veje ש, kam chce ד; počuješ פ jeho šum ש, ale nevieš ם, odkiaľ ד prichádza נ a kam ide ג. Tak je to s každým ש, kto sa narodil מ z Ducha מ." Nikodém sa ho opýtal: "Ako sa to môže stať ל?" Ježiš mu odvetil: "Ty si učiteľ Izraela ל, a toto nevieš ם?

Zjavne vidíme, že títo dvaja sa rozprávajú o alefbete. Nikodém robí chybu v tom, že neustále rozmýšľa nad tet ט, nevie sa od neho odtrhnúť, a zabúda na mem מ. Otázka, ktorá trápi mnohých ľudí, nielen tých zo západnej kultúry, je: "Ako sa to stane?" No a človek si samozrejme hľadá svoje odpovede, pričom zabúda na to podstatné, totiž, že Boh ho nesmierne prevyšuje: "Lebo vaše myšlienky ר nie sú moje myšlienky ר a moje cesty ל nie sú vaše cesty ל, to je Jahveho výrok י. Ako vysoko sa nad zemou klenú nebesia ב, tak sú moje cesty ל vysoko nad vašimi cestami ל a moje myšlienky ר nad vašimi myšlienkami ר." Iz 55,8-9. Je to neuveriteľné, ale človek si naozaj častokrát myslí, že je Boh a že pozná dobro a zlo a pravdu,... V skutočnosti sa však tu i tam, zavše často, mýli. Pravda nemusí byť ďaleko, stačí vymeniť tet ט za mem מ a všetko je zrazu jasné. Zrodiť sa z vody a z Ducha, neznamená, že budeme musieť druhýkrát vojsť do lona svojej matky, a predsa celá symbolika a pointa tet ט zostane zachovaná. S tým znovuzrodeným to bude tak ako s vetrom, bude slobodný ד. Slobodu teda vidíme v tet ט, ktoré predstavuje puknuté okovy, ale tiež v dalet ד, ktoré predstavuje otvorené dvere; a na tie tiež Nikodém zabudol.

ZÁVER

"Ak nám Kristus dal nádej iba pre tento život, sme najúbohejší zo všetkých ľudí." 1 Kor 15,19.

© 2021 Ľubomír Družbacký. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky