Žalm 1 a homonymické pravidlo : Celkom inak
ŽALM 1
1 Šťastný ל je človek ג,
čo sa neriadi ם zásadami ם bezbožných ם,
po hriešnych ל cestách ל nechodieva ם,
ani nevysedáva ל s bohorúhačmi ל,
2 ale má záľubu מ v Jahveho Zákone ם,
o jeho Zákone ם rozjíma ת dňom מ i nocou ם.
3 Preto je ako strom zasadený pri vode ג,
čo prináša ovocie מ v pravý čas מ,
ktorému lístie נ nikdy ם neopadáva ם;
darí sa mu všetko ש, čo podniká י.
4 Inak ל je to s bezbožníkmi ל, celkom inak ל.
Sú ako plevy ל, ktoré vietor rozháňa ש.
5 Bezbožníci ם neobstoja ם na Božom súde ד,
ani hriešnici ם v zhromaždení spravodlivých ש.
6 Jahve ש bedlí ש nad životnou cestou ל spravodlivých מ,
ale cesta ל bezbožných ם vedie do záhuby ם.
POZNÁMKY
Šťastný je ten, ktorý prejavuje svoju radosť spevom a tancom, ktorých symbolom je lamed ל.
Rozjíma je lepší preklad ako rozmýšľa. Rozmýšľa by malo byť reš ר, ale ak uplatníme pravidlo jednoty stĺpca, tak vidíme, že sa tam ponúka tav ת. Rozjímanie je uzavretejšie ako myslenie a týka sa spomienok, životných skúseností: "Spomeňte si ת na ten deň מ, keď ste vyšli ד z Egypta ם" Ex 13,3. Úloha rozjímania spočíva v tomto: spomenúť si na čas, kedy sme zjavne videli v našom živote Božie pôsobenie.
Ovocie by zaiste mohlo byť samech ס, ale treba povedať, že mem מ predstavuje tiež figu. Amos hovorí o sebe, že je narezávač poľných fíg (porov. Am 7,14, Neovulgáta), to odkazuje na zárez, ktorý vidíme v hornej časti mem מ. Rovnako tak dva koše fíg, ktoré vidí Jeremiáš pred svätyňou sú mem מ a mem sofit ם. Mem מ tu dostalo význam koša od tet ט, podobne ako sme to videli v Ježišovom rozhovore s Nikodémom: tam kde človek vidí tet ט a je ochotný sa i biť za svoju pravdu, Boh môže pokojne vidieť mem מ.
Celkom inak: I keď označujeme dve veci tým istým písmenom, tým nehovoríme, že sú rovnaké, môžu byť celkom iné. Celkom iný je Dávid ל, a celkom iný Goliáš ל. Celkom ináč je otočený pyšný nos ל, a celkom ináč nos ל, ktorý sa korí pre Jahvem. Mardochej na konci knihy Ester veľmi pekne vysvetľuje symboliku alefbetu a okrem iného povie: "Dvaja draci ל, to som ja ל a Aman ל." Est 10,3d. Tí dvaja draci ל sú však celkom odlišný, celkom inakší. Rovnako tak sú celkom iné dve cesty ל, o ktorých je tu reč.
ZÁVER
Dospeli sme k pravidlu: Jeden konkrétny znak alefbetu môže označovať celkom iné skutočnosti. To platí o každom znaku alefbetu. Ich pravý význam vieme vyčítať z kontextu, a len vďaka kontextu toto pravidlo môže existovať. Tento jav nám pripomína homonymá, teda slová rovnako znejúce, ale s iným významom. Nazvime ho homonymické pravidlo. Nie je drak ako drak, nie je cesta ako cesta.
