Žalm 1

02.03.2022

ŽALM 1

1 Šťastný ל je človek ג,

čo sa neriadi ם zásadami ם bezbožných ם,

po hriešnych ל cestách ל nechodieva ם,

ani nevysedáva ל s bohorúhačmi ל,

2 ale má záľubu מ v Jahveho Zákone ם,

o jeho Zákone ם rozmýšľa ת dňom מ i nocou ם.

3 Preto je ako strom zasadený pri vode ג,

čo prináša ovocie מ v pravý čas מ,

ktorému lístie נ nikdy ם neopadáva ם;

darí sa mu všetko ש, čo podniká י.

4 Inak ל je to s bezbožníkmi ל, celkom inak ל.

Sú ako plevy ל, ktoré vietor rozháňa ש.

5 Bezbožníci ם neobstoja ם na Božom súde ד,

ani hriešnici ם v zhromaždení spravodlivých ש.

6 Jahve ש bedlí ש nad životnou cestou ל spravodlivých מ,

ale cesta ל bezbožných ם vedie do záhuby ם.

POZNÁMKY

Šťastný je ten, ktorý prejavuje svoju radosť spevom a tancom, ktorých symbolom je lamed ל.

Rozmýšľa, by malo byť skôr reš ר, ale ak uplatníme pravidlo jednoty stĺpca, tak by tam mohlo byť aj tav ת, dokonca dáva to ešte hlbší zmysel: Reš ר je symbolom otvoreného myslenia Boha, kým tav ת môže byť uzavreté myslenie človeka. Tiež možno uvažovať o použití písmena pe פ, ktoré predstavuje hlavu človeka, i keď to je väčšinou naviazané na ústa a ucho a s nimi súvisiacimi slovami.

Ovocie by zaiste mohlo byť samech ס, ale treba povedať, že mem מ predstavuje tiež figu. Ozeáš hovorí o sebe, že je narezávač poľných fíg, to odkazuje na zárez, ktorý vidíme v hornej časti mem מ. Rovnako tak dva koše fíg, ktoré vidí Jeremiáš pred svätyňou sú mem מ a mem sofit ם. Mem מ tu dostalo význam koša od tet ט, podobne ako sme to videli v Ježišovom rozhovore s Nikodémom: tam kde človek vidí tet ט a je ochotný sa i biť za svoju pravdu, Boh môže pokojne vidieť mem מ.

Inak: I keď označujeme dve veci tým istým písmenom, tým nehovoríme, že sú rovnaké, môžu byť celkom iné. Celkom iný je Dávid ל, a celkom iný Goliáš ל. Celkom ináč je otočený pyšný nos ל, a celkom ináč nos ל, ktorý sa korí pre Jahvem. Mardochej na konci knihy Ester veľmi pekne vysvetľuje symboliku alefbetu a okrem iného povie: "Dvaja draci ל, to som ja ל a Aman ל." Est 10,3d. Tí dvaja draci ל sú však celkom odlišný, celkom inakší. Rovnako tak sú celkom iné dve cesty ל, o ktorých je tu reč. 

© 2021 Ľubomír Družbacký. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky